Bedrijven zijn in de basis gericht op zichzelf en gaan uit van hun eigen kracht om het werk uit te voeren, klanten binnen te halen en werknemers te vinden. In een grillige tijd als nu is het lastig om nieuw personeel te vinden en verder te kunnen groeien. Daarnaast is de vraag altijd of je verder wilt groeien of via een strategische weg wil kijken naar samenwerkingen die zijn vruchten afwerpt. Een samenwerking is misschien ook wel spannend, want je wordt het hemd van je lijf gevraagd van je eigen bedrijf over klanten, omzet, aantal medewerkers en allerlei zaken die je misschien liever niet verteld aan iemand die je nog niet goed kent.
Je bedrijf verder laten groeien kan op velerlei manieren en de een is de andere niet. Het hoeft ook geen doel op zich te zijn, maar je kunt soms klanten net iets beter bedienen als je iets meer kunt aanbieden aan de klant. Meteen nee zeggen is ook niet altijd een goede optie. Diensten die je dan zelf niet levert of niet goed genoeg beheerst, maar waar wel vraag naar is kun je ook uitbesteden aan een con collega die wel die diensten aanbiedt. Met wie ga je dan in zee? Dat is altijd de vraag tussen diverse aanbieders, gelukzoekers en mooipraters. Nu moet je ook een beetje geluk hebben en soms ook in een samenwerking rollen. Wij hebben een paar goede samenwerkingsverbanden en 1 daarvan die ik eruit wil lichten is Blue Talents. Zowel zij als wij zijn AFAS Partner van het eerste uur. Je komt elkaar tegen, je maakt een praatje met elkaar en het voelde meteen als een klik waarin een vorm van vertrouwen ontstond. Ben je er daar dan mee? Nee 😊
Wij zijn elkaar gaan vinden door eens iets te proberen. Een klant heeft een uitdaging waar de andere partij verstand van heeft. Een kort belletje naar Marco met de vraag of hij het op kan lossen … ja dat is geen probleem kreeg ik als antwoord. Een overeenkomst opstellen voordat wij ongeveer 15 jaar geleden voor het eerst gingen starten kwam niet in ons op. Kort iets over een tarief roepen naar elkaar was de basis. Op die manier maakten wij een start met onze samenwerking en ging het steeds verder en waren er steeds meer klanten die over een weer gingen naar elkaar.
Hoe kan dat nu goed gaan?
Meerdere facetten maakten en maken hier onderdeel vanuit. Vertrouwen wat geuit wordt door beide partijen, elkaar iets gunnen, transparant zijn naar elkaar toe en met name de klant centraal zetten. Het laatste is zo belangrijk om een goede samenwerking te hebben. Uiteindelijk willen beide partijen dat de klant goed bediend wordt. De ene keer is de omzet voor de een en de volgende keer is de omzet voor de ander. Als je een afspraak maakt over een tarief, over een waar je tevreden mee kunt zijn, dan kun je daar goed van slapen.
Wat als je dan niets hebt voor de ander? Daar heb ik mij wel eens druk over gemaakt. Blue talents had om de haverklap klanten van die diensten van ons nodig hadden en wij niet voor hen. O jee en nu ….. Niets. Praat erover en dan komt het goed. Marco zei destijds, er komt vanzelf weer een kans. En je raad het al …. Een paar maanden later kwam er een klant en nog 1 en ineens waren wij dat jaar een grote leverancier van werk voor Blue Talents. Zolang je maar goed luistert naar je klant en de signalen die afgegeven worden, dan komen er vanzelf mogelijkheden.
Gaat er dan nooit iets fout? Tuurlijk wel. We zijn allemaal mensen en dan wordt er wel eens een foutje gemaakt. Ook al zijn het niet jouw directe collega’s is het wel van belang om ze zo te zien en te behandelen. Als er dan iets misgaat dan is het van belang om te communiceren. De ene keer gaat het over een factuur, de andere keer iets inhoudelijks. Ons wederzijds begrip naar elkaar is hierin zo groot dat wij er samen altijd wel uitkomen. Zo komt het voor dat we elkaar wel eens treffen in het midden van het land om, onder het genot van een lunch, dingen te bespreken. Wij komen er altijd uit. Hierin merk je dat vertrouwen, respect en elkaar iets gunnen pijlers zijn die ons tijdens het gesprek helpen.
Door de jaren heen spreek je elkaar dan regelmatig over zakelijke aspecten, maar ook over privézaken en deel je van alles met elkaar. Ook dat zorgt ervoor dat een samenwerking goed kan werken.
Lukt iedere samenwerking? Nee, zeker niet. Heb ik nog meer goede samenwerkingen? Ja, daar later meer over.
Voor nu wil ik Marc, Jorn en Marco danken voor de afgelopen jaren en op naar nog meer mooie jaren.
Groeten, Rob